Ontdek de geheime inspiratie achter het succes van zijn Apple

Steve Jobs is de man die Apple groot maakte en voor velen een inspirator. Jobs liet Apple groeien van een merk voor de happy few tot een merk dat door iedereen kan worden gekocht. Maar wat zijn de ingrediënten van het succes van Apple? Misschien zijn het de producten die precies op het juiste moment kwamen, zoals de iPhone en de iPad. Maar er zijn nog meer redenen waarom Apple meer succes heeft dan Microsoft, Nokia en andere bedrijven. Laat je inspireren.

1. Een goed verhaal als bedrijf
In 1997 stond Apple op het randje van de afgrond. Het had weinig gescheeld of het bedrijf was failliet gegaan. Twee factoren zorgden ervoor dat Apple er weer bovenop kwam: de terugkeer van Steve Jobs en een investering van 150 miljoen dollar van Microsoft. Microsoft zorgde ervoor dat Office voor de Mac beschikbaar kwam, waardoor de Macintosh ook voor zakelijke gebruikers een bruikbare computer werd. Het levensverhaal van Steve Jobs, de verhalen over het opvliegende en eigenzinnige karakter van Steve Jobs en de talloze anekdotes rondom de twee oprichters (Steve Jobs en Steve Wozniak) zorgen ervoor dat Apple miljoenen mensen aanspreekt. Vraag iemand een inspirerend verhaal over Cisco, Intel of Dell te vertellen en het blijft stil. Vraag hetzelfde over Apple en de verhalen barsten los over gekke gewoontes van Jobs, zijn legendarische toespraak op Stanford of persoonlijke herinneringen over de eerste Mac.

2. Een goed verhaal over producten
Smartphones waren er al voordat Apple met de iPhone begon. Softwarewinkels bestonden al lang voordat de App Store verscheen. Muziek luisteren en films kijken op een telefoon waren al mogelijk. Toch kwam de doorbraak van de smartphone pas op het moment dat Apple zich ermee ging bemoeien. Apple weet beter dan andere bedrijven een verhaal over te brengen: ze vermoeien je niet met allerlei technische details en specificaties, maar laten in duidelijke taal zien wat je eraan hebt. Bij FaceTime had Apple iets kunnen uitleggen over beeldresolutie of gebruikte videocodecs, maar in plaats daarvan lieten ze filmpjes zien van een moeder die op zakenreis is dankzij FaceTime kan meekijken hoe de kinderen onder de wol worden gestopt. Of filmpjes waarin grootouders meekijken bij de sportprestaties van kleinkinderen. Apple speelde ook op de emotie door momenten te tonen die je liever niet via de telefoon doet: aan je ouders vertellen dat je gaat trouwen of dat je zwanger bent.

3. Apple heeft alles in de hand
Apple is verantwoordelijk voor de hele productketen: ze bepalen het ontwerp, maken de software en laten de hardware onder streng toezicht produceren. Mac OS X werkt alleen op Apple’s eigen Mac-computers, iOS werkt alleen op Apple’s eigen mobiele apparaten. Externe ontwikkelaars weten daardoor precies waar ze rekening mee moeten houden en gebruikers weten precies wat ze krijgen. Door zelf de hard- en software in de hand te houden kan Apple beide exact op elkaar afstemmen. De 64-bits aanpassingen in iOS 7 zijn precies afgestemd op de 64-bits A7-chip, die Apple in eigen huis heeft ontwikkeld. Fabrikanten als Samsung, LG en HTC kunnen dat niet: die krijgen een nieuwe Android-versie opgestuurd en moeten zelf zorgen dat het op hun toestellen werkt. Daardoor duurt het relatief lang voordat Android-gebruikers hun toestellen kunnen updaten. Als Apple iOS-updates uitbrengt kun je die meteen installeren en weet je zeker dat de software helemaal is geoptimaliseerd voor de hardware.

4. Beperkt assortiment
Apple probeert het aantal producten te beperken. Kijk je bijvoorbeeld bij Android hoeveel Galaxy-telefoons Samsung heeft uitgebracht of hoeveel Optimus-toestellen LG produceert, dan levert dat een verwarrend aanbod op. Het ene toestel is nog niet in de winkel verschenen of de andere wordt alweer aangekondigd. Datzelfde geldt voor aanbieders van laptops. Apple houdt het assortiment overzichtelijk: twee iPads waar we een jaar mee vooruit kunnen. Weliswaar in verschillende kleuren, opslagcapaciteiten, met en zonder mobiel internet, maar de basisuitvoering blijft hetzelfde. Bij de iPhone is keuze uit drie modellen die gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn en elk duidelijke plus- en minpunten hebben: iPhone 5s, iPhone 5c en iPhone 4S.

5. Spanning en sensatie
Er is geen bedrijf waar zo geheimzinnig wordt gedaan over nieuwe producten. Er is ook geen bedrijf waarbij zoveel wordt gespeculeerd. Al ruim voordat de nieuwe iPhone of iPad op de markt verschijnen circuleren er al mockups en wensenlijstjes om duidelijk te maken wat we van de volgende generatie verwachten. Er valt over Apple altijd wat te speculeren en dat is ook de reden waarom het bedrijf altijd in het nieuws is – zelfs als er nog niets valt aan te kondigen. De keerzijde van deze geheimzinnigheid is dat het laten lekken van allerlei details een sport op zich is geworden. Er valt flink geld te verdienen met gelekte foto’s en dummy’s van nieuwe producten, waarmee accessoiremakers aan de slag kunnen gaan.

6. Gratis publiciteit
Apple besteedt miljoenen aan reclame maar profiteert daarnaast van miljoenen aan gratis reclame. Adverteren op Apple-websites of in Mac-tijdschriften doen ze niet. Dat hoeft ook niet: de geïnteresseerde fans weten toch wel wat er te koop is. Door de gekte rond nieuwe producten krijgt Apple zoveel gratis publiciteit dat adverteren eigenlijk niet meer nodig is. Gewone kranten en nieuwssites weten dat ook: nieuwtjes over nieuwe producten of geruchten rondom Apple worden gretiger gelezen dan nieuws producten van Dell of HP. Sex sells, maar Apple ook. Daardoor zie je dat veel kranten en algemene nieuwssites hun berichtgeving rondom Apple de afgelopen jaren hebben opgevoerd.

7. Kwaliteit heeft een prijs
Je hebt het ongetwijfeld al vaak gehoord (of misschien zelf geroepen): “Ik wil wel een Mac kopen, maar ze zijn zo duur!” Voor 300 euro heb je al een netbook of een budgetcomputer van een onbekend merk, terwijl je voor een Mac minstens 1.000 euro opzij moet leggen. Ook bij telefoons is dat het geval: terwijl je een Samsung of HTC gratis bij een abonnement krijgt, moet je voor de iPhone bijbetalen. Apple-producten zijn nu eenmaal duurder – maar ook heel waardevast. Daardoor kan een iPhone of Mac uiteindelijk goedkoper uitpakken dan een product van een goedkoper merk, dat na een paar jaar nauwelijks nog iets waard is.

De introductie van nieuwe producten komt bij Apple regelmatig in gevaar omdat er teveel onderdelen worden afgekeurd vanwege een nieuw productieproces. Maar Apple steekt ook erg veel tijd en energie in het steeds maar testen en bijschaven van technologie. Voordat de nieuwe iPhone op de markt komt zijn er al tientallen prototypes gemaakt en getest. Apple brengt geen producten op de markt die ‘goed genoeg’ zijn, het moet perfect zijn. Steve Jobs was een perfectionist die erop stond dat de producten op alle punten beter waren dan de concurrentie. Die sfeer hangt nog steeds in het bedrijf. Het oog voor detail is ook te merken aan de gebruikerservaring: bij het bladeren door menu’s krijg je echt de indruk dat erover is nagedacht.

8. Hogere marge per product
Tot een paar jaar geleden verkocht Nokia miljoenen telefoons, maar maakte nauwelijks winst en ging daardoor onderuit. Apple kiest voor een andere strategie, waarmee ze zijn uitgegroeid tot de meest winstgevende telefoonmaker. Dat heeft ermee te maken dat Apple heeft gekozen voor betere materialen, een duurder marktsegment en een doelgroep die meer te besteden heeft. De marge op de iPhone en iPad lag aanvankelijk rond de 40%, maar is door goedkopere producten als de iPad mini iets gezakt. Met de iPhone 5c kan Apple de marges weer opvijzelen. Door massaproductie en het feit dat iedereen voor Apple wil produceren, kan Apple goede deals sluiten met Aziatische fabrikanten. Ze maken daardoor een veel hogere marge en hebben meer geld achter de hand voor R&D om het volgende product te bouwen.

Bron: http://www.iculture.nl/tips/geheim-van-apple-succes/